do kasy suma: 0,00 zł
Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112
Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

11 lutego jest obchodzony jako Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Tego dnia wszystkie kraje Unii Europejskiej organizują akcje informacyjne, których celem jest uświadomienie mieszkańców, jak korzystać z numeru 112 we właściwy sposób.

 

Do czego właściwie służy nr 112?

Jest to międzynarodowy numer służący do kontaktu z operatorem najbliższego Centrum Powiadamiania Ratunkowego (CPR), który powiadamia odpowiednią służbę o wypadku/zdarzeniu. Na numer alarmowy 112 można dzwonić o każdej porze dnia i nocy. Co ważne jest to rozmowa bezpłatna, a połączenie może zostać wykonane zarówno z telefonu komórkowego jak i stacjonarnego.

 

Polska, a 112.

Obecnie w Polsce działa 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego. Znajdują się w każdym mieście wojewódzkim, a także w Radomiu. Głównym założeniem powstania tego systemu jest jak najszybsze odebranie połączenia oraz właściwa reakcja, czyli powiadomienie konkretnych służb ratowniczych. W sytuacji, w której osobie zgłaszającej zdarzenie nie uda się połączyć z CPR swojego województwa (może się tak zdarzyć w momencie braku wolnej linii) połączenie zostaje przekierowane do innego ośrodka, zgodnie z tzw. regułą zastępowalności. Zadaniem operatora odbierającego zgłoszenie jest ustalenie lokalizacji oraz przekazanie informacji o zdarzeniu do odpowiednich służb.

Dzięki specjalnemu systemowi informatycznemu możliwe jest ustalenie nie tylko skąd rozmówca dzwoni, ale także kto dzwoni. System wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany, a także wyświetla na mapie jego aktualną lokalizację. Dzięki temu możliwe jest ustalenie skąd rozmówca dzwoni w sytuacji, w której osoba nie potrafi podać konkretnej lokalizacji, np. poza terenem zabudowanym. Dzięki temu możliwe jest także identyfikowanie fałszywych zgłoszeń w sytuacji w której rozmówca podaje nieprawdziwą lokalizację. Co ważne system rozpoznaje także numery zastrzeżone.

Wdrażanie numeru 112 rozpoczęło się w 1991 roku, a od 2008 roku jest to numer ratunkowy obowiązujący na terenie wszystkich krajów Unii Europejskiej.

 

Schemat rozmawiania z operatorem telefonicznego numeru alarmowego 112:

1. Miejsce zdarzenia.

2. Powód wezwania.

3. Nazwisko i numer telefonu.

 

Wbrew pozorom kolejność podawania tych informacji jest bardzo istotna. Dlaczego?

1. Miejsce zdarzenia.

Najważniejsza informacja, bez której służbom ratunkowym ciężko będzie zareagować nie dość, że szybko to jeszcze bezbłędnie.

Podanie miejsca zdarzenia na początku rozmowy jest kluczowe, aby operator w sposób skuteczny mógł zareagować. Jeśli nie podasz tego na samym początku może to skutkować wydłużeniem czasu reakcji i dojazdu służb, a w konsekwencji zaważyć na życiu Twoim lub osób poszkodowanych.

Ponadto, istnieje ryzyko zerwania połączenia i jeśli nie podamy lokalizacji od razu, pracownikowi CPR dłużej zajmie ustalenie Twojego miejsca położenia - a w takich sytuacjach każda minuta jest na wagę złota.

Nie zapominaj także podać nazwy miejscowości, z której dzwonisz. W skutek dużej liczby dzwoniących pod numery alarmowe, może dojść do zablokowania centrali i automatycznego przekierowania połączenia do operatorów w innych miastach. To może doprowadzić do paradoksalnej sytuacji i wysłania pomocy tam, gdzie nie była ona potrzebna.

 

2. Powód wezwania:

Po tym jak poinformowałeś rozmówcę, gdzie doszło do zdarzenia, powiedz mu w kilku słowach, co się stało. Pozwoli to ustalić jakie służyby są potrzebne do wezwania oraz jaki może być stan poszkodowanych.

Przede wszystkim powiedz:

  • ile jest osób poszkodowanych oraz jaki jest ich stan
  • jakie jest źródło zagrożenia
  • ile jest napastników

Pamiętaj także, aby odpowiadać na zadawane pytania przez operatora numeru alarmowego.

 

3. Nazwisko i numer telefonu.

Te informacje nie są niezbędne, ale musisz pamiętać, że jeśli nie podasz swoich danych dyspozytorowi pogotowia - pomoc nie zostanie wysłana. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku policji. Nawet jeśli pozostaniesz anonimowy - pomoc pojedzie pod wskazany adres.

 

Warto zapamiętać:

  • pod numer alarmowy dzwoń TYLKO w sytuacji, kiedy jesteś uczestnikiem, lub świadkiem zdarzenia
  • jeśli pracownik CPR poprosi Cie o podanie numeru, z którego dzwonisz - podaj. Służy to do weryfikacji Twojego numeru, który wyświetla się w Centrali, nawet jeśli masz numer zastrzeżony.
  • Kiedy dzwonisz na numer alarmowy z telefonu komórkowego nie mając zasięgu lub bez karty SIM, wówczas przydzielany jest Ci numer tymczasowy – operator nie jest w stanie oddzwonić na taki numer.
  • Nie rozłączaj się i czekaj na instrukcje od osoby, z którą rozmawiasz.
  • Jeśli sytuacja uległa zmianie niezwłocznie powiadom o tym operatora numeru alarmowego.
  • W przypadku zgłoszenia zdublowanego operator po wysłuchaniu informacji o zdarzeniu przerwie rozmowę, by nie blokować numeru alarmowego 112.
  • Staraj się nie korzystać z telefonu do momentu przyjazdu służb.
  • Nie odkładaj słuchawki, jeśli niechcący wybierzesz numer alarmowy! Powiedz, że to pomyłka.
  • Połączenia z numerami alarmowymi są rejestrowane, a zapisy archiwizowane.
  • Przeciętny czas rozmowy z operatorem numeru alarmowego nie przekracza 60-90 sek.
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Infolinia 887 400 800
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium